• O PREDMETE

        • Predmetová komisia zahŕňa predmety geodézia, prax v odbore, geodetické výpočty, mapovanie, počítačová grafika, automatizácia zobrazovacích prác, fotogrametria, modelovanie v 3D, kartografia, pozemkové právo, aktualizácia  geodetických informácii, geoinformatika, geografické informačné systémy, diaľkový prieskum Zeme, ekonomika

          Vedúca predmetovej komisie:

          Ing. Mročová Gabriela

          Členovia predmetovej komisie:

          Ing. Mária Hrtková

          Ing. Mroč Georg

          Ing. Hollá Zdenka

          Charakteristika predmetu

          Predmet Diaľkový prieskum Zeme (DPZ) rozširuje vedomosti žiakov v oblasti špeciálnych technológií diaľkového prieskumu Zeme. Nadväzuje na predmety fotogrametria a model 3D a dopĺňa kartografiu a geografické informačné systémy. V súčasnej dobe sa do diaľkového prieskumu Zeme zahŕňajú technológie súvisiace s vyhotovením, spracovaním a vyhodnotením snímok a obrazových záznamov zemského povrchu získaných z prieskumných družíc, kozmických lodí, z fotogrametrických lietadiel, lietadlových laboratórií, ako aj systémy na prieskum morského dna a pozemné fotogrametrické snímky, pričom ide o vyhranenú špecifikáciu údajov o území, podľa druhu nosiča, z akého bol prieskum vykonaný.

          Teoretický obsah predmetu nadväzuje na digitálnu fotogrametriu a je zameraný na získanie prehľadu o fyzikálnych základoch. Ďalšiu časť tvoria informácie o snímacích a meracích systémoch a nosičoch zariadení používaných v DPZ. Ďalej sa predmet zaoberá spracovaním a vyhodnotením záznamov a informácií. Záverečná časť je venovaná aplikáciám a využitiu výsledkov DPZ v rôznych odvetviach hospodárstva, najmä v súvislosti s ochranou životného prostredia a tvorby GIS.

          Predmet sa vyučuje minimálne v rozsahu 1 hodiny týždenne, pričom sa trieda delí na skupiny podľa platných predpisov. Výučba prebieha v odbornej učebni výpočtovej techniky vo forme cvičení, pričom každý žiak má k dispozícii počítač s potrebným programovým vybavením, pripojeným na rýchlostný internet. Aby sa žiaci naučili prezentovať svoju prácu písomne aj verbálne s použitím informačných a komunikačných technológii a získali aj ďalšie spôsobilosti je do vyučovania zaradená v rámci projektového vyučovania prierezová téma Tvorba projektu a prezentačné zručnostia a tiež sú zapracované aj vhodné témy finančnej gramotnosti uvedené v NŠFG. Teoretické časti učiva sú súbežne s výkladom učiteľa precvičované žiakmi na počítačoch, pričom vyučujúci ponecháva žiakom dostatočný priestor na ich samostatnú tvorivú prácu.

          Vyučovanie predmetu je vhodné dopĺňať exkurziami na pracoviská využívajúce technológie fotogrametrie a DPZ.

          Ciele vyučovacieho predmetu

          Cieľom výučby predmetu DPZ je získanie teoretických vedomostí a nadobudnutie počítačových zručností využívaných na praktických cvičeniach pri vypracovaní zadaní a spracovaní vlastného projektu z oblasti životného prostredia využitím dostupného programového vybavenia a internetu.

          V odbornom predmete DPZ vzdelávanie smeruje k tomu, aby žiaci :

          - ovládali prácu s internetom

           

          - vykonali úpravu a vektorizáciu rastrového obrazu

           - popísali grafické formáty

          - poznali základy 2D a 3D grafiky

          - definovali ortofotomapu

          - vyhotovili digitálny model reliéfu

          - ovládali tvorbu priestorového modelu

          - popísali úlohy ISPRS

          - vyhotovili referát alebo prezentáciu z využitia elektromagnetického žiarenia v DPZ

          - poznali históriu, definíciu a rozdelenie DPZ

          - vymenovali nosiče a zariadenia na tvorbu záznamov a zber informácii DPZ

          - popísali spracovanie záznamov DPZ

          - vytvoril referát o využitií DPZ a vyhľadali základné právne predpisy pre oblasť podnikania

          - dokázali vytvoriť a obhájiť vlastný projekt zameraný na životné prostredie

           

           

           

          Štandardy:

          https://siov.sk/wp-content/uploads/2019/02/SVP_36_Stavebnictvo_geodezia_a_kartografia.pdf